Trollhättan: ”Vem ska äga vår bilindustri? – Det ska vi!”

3000 deltog i torsdags i en demonstration för de hotade biljobben på Saab i Trollhättan. Utdelade facklor lyste upp tåget alltifrån uppställningen vid Folkets Hus på Kungsgatan fram till mötesplatsen på Drottningtorget.

Snart ekade också talkörerna mellan husväggarna under en viss vänskaplig konkurrens mellan de paroller som utropades av en grupp SSU:are bakom Socialdemokraternas, IF Metalls och LO:s röda fanborg längst fram och dem som skanderades av Rättvisepartiet Socialisterna som gick strax bakom täten med banderollen “Förstatliga Volvo & Saab”.

Ilskan mot regeringen och särskilt Maud Olofsson speglades i paroller som ”hellre en Saab på parkeringen än Maud i regeringen” och “Varsla alliansen, flytta dem till Skansen” som skanderades genom staden.
Minst lika stark var responsen för slagord som initierades från RS avdelning som “Vem ska äga Saab, det ska du och jag”, “Vem ska äga vår bilindustri? Det ska vi. Vi, vi, vi”, “Vad ska vi göra? Rädda jobben” och ”Med dig har vi inte råd, avgå Maud”.

Även några bilarbetare från Göteborg gick under plakat som ”Volvoarbetare från Göteborg kräver förstatligande”. Förutom RS fanns också mindre grupper från Kp/RKU och Sp med krav på förstatligande eller “socialisera mera” (Ung vänster).

Bland de anställda på Saab finns ännu ingen uppgivenhet, även om oron är mycket stor.
– Vi hoppas fortfarande. Maud Olofsson och regeringen inte bryr sig om arbetare, men nej, vi har inte gett upp, säger till exempel Azra Krupic, montör på dörrlinen med åtta år på Saab till Offensiv.
Hoppet står för många till Saabs nya bilmodeller, varav en redan är klar för produktion. I Dagens Arbete berättar Ole Asmussen med 20 år på karosseriet att krisen har ökat sammanhållningen bland arbetarna. Man stannar och pratar med varandra, även om man inte är bekanta.

IF Metalls avdelningsordförande Tonnie Andersson tyckte att uppslutningen var fantastisk.
Men mycket mer var möjligt och mycket mer krävs för att vinna.
Inget nämndes på demonstrationen om att det gemensamma initiativet från bilarbetarfacken inom GM i Europa samma dag samlade totalt 60000 till demonstrationer runt för 14 berörda fabriker.

Bara i tyska Rüsselsheim deltog 18000, sedan arbetarna den dagen lagt ned arbetet och samlat styrkorna dit från flera fabriker. Och på Bochum-arbetarnas stora banderoll i Rüsselsheim togs i den internationella solidaritetens namn den gemensamma kampen för biljobben på både Opel, Saab och det engelska märket Vauxhall upp – ett tema som helt saknades I Trollhättan.
Om IF Metall och LO velat hade samma sak kunnat göras i Västsverige, med busslaster av bilarbetare och tjänstemän från Volvo och bilindustrins alla underleverantörer i hela regionen, som kunde ha samlat flera tusen fler till en mäktig manifestation.

Nu blev det väldigt mycket “Ge mig ett S”-karaktär av tidigt valmöte över alltihop, med Socialdemokraterna, IF Metall och LO som arrangörer. Alla talare utom välkomsthälsningen kom också från högsta S-ledningen: Mona Sahlin, Tomas Eneroth, Sven-Erik Österberg och IF Metallbasen Stefan Löfven, som också han ingår i Socialdemokraternas VU.

I budskapet från Mona Sahlin & Co fanns dock inget mer konkret än “Ge Saab en chans”, dvs en statlig lånegaranti, och en kritik av regeringens passivitet, kopplad till en I och för sig uppskattad uppmaning till att stämpla ut Maud Olofsson i nästa val. Men då lär Saabs öde redan vara avgjort. På Maud Olofssons retoriska fråga vem som ska äga Saab försökte ingen av arrangörerna svara.

Det svaret gavs I stället framförallt av medlemmar i Rättvisepartiet Socialisterna från Göteborg, Uddevalla och Stockholm som mobiliserade till demonstrationen med tusentals flygblad och över 200 sålda Offensiv i Trollhättan under fredag, lördag, måndag och torsdag innan fackeltåget. Flera hundra anställda på Saab och andra Trollhättebor har också skrivit på RS namnlistor med krav på massiv facklig kamp för att rädda och klimatomställa bilindustrin genom ett förstatligande av Saab och Volvo under kontroll av de anställda.

Under torsdagens ingripande var RS budskap  att demonstrationen måste bli startskottet för ett uppror för biljobben, välfärden och klimatet där facken sätter ett datum för en politisk strejk och samtidiga massdemonstrationer i hela landet.
I stället för ständigt nya eftergifter, som i förhandlingarna om ett nytt huvudavtal och nu senast om kortad arbetstid med lönesänkningar, måste en massiv kamp organiseras i hela landet för att försvara jobben.
 
Kristofer Lundberg
Arne Johansson

Annonser

3 Responses to Trollhättan: ”Vem ska äga vår bilindustri? – Det ska vi!”

  1. Johan skriver:

    Det är rätt sjukt att det endast talas om att ge dem lån eller pengar. Kasta pengarna i sjön istället, samma princip. GM har misskött sig extremt. Ett av världens största bilföretag lyckas inte, och ändå ifrågasätts inte kapitalismens och aktiebolagens effektivitet? Ett förstatligande av SAAB och Volvo hade garanterat fått dem på rätt väg, både ur miljö- och effektivitetssynpunkt.

    Metall är ju för övrigt något av dagens ganska mesiga fackförbunds svarta får som ger in för arbetsgivarnas lönedumpningskrav.

    Rätt okej inlägg, känns dock som att det är lite för mycket fokus på händelsebeskrivning och partireklam snarare än sakfrågan. Bra att ni håller igång bloggen ändå! Keep it up, har gärna ett länkutbyte om det är av intresse.

    MvH,
    Johan

    • rsuddevalla skriver:

      Ja, att komma in med pengar som går till GM hade ju varit förödande.

      Sen brukar folk komma med invändningen att staten inte skulle vara en bättre bilproducent, men med mindre spekulationer och med genuin hänsyn till arbetarna (och miljön) så kan man ju ställa om produktionen till vad som faktiskt behövs.

      Angående själva artikeln så är det en artikel just om demonstrationen. Det har lagts upp fler artiklar om själva sakfrågan på vår göteborgshemsida (se länk) som vi kanske varit lite lata med att även lägga upp här.

      Tack för kommentaren iaf! Och jag ska fråga de andra om ett ev. länkutbyte.

      Med vänliga hälsningar,
      Patrik.

  2. Johan skriver:

    Jag ser inte problemet överhuvudtaget med att driva Saab som ett kooperativ eller liknande. De behöver uppenbarligen finansiering då de gått back under x antal år, så i början hade de kunnat få hjälp av staten för att sedan få stå på egna fötter. Om alla får vara med och bestämma och ha inflytande över hur saker sköts skulle det onekligen bli mer effektivt då alla känner sig delaktiga i företaget och faktiskt kan känna av när det går bra för dem. De arbetandes vinstintresse och självbevarelsedrift hade snarare gjort företaget mer ansvarstagande och ”långlivat”, framåtseende så att säga.

    Hade varit nice med länkutbyte, vet inte hur mycket besökare ni har men det hade säkert varit givande för båda. Jag har runt 100-200 unika varje dag och ökar.

    Keep it up,
    Johan W

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: